כמו בכל תחום, גם בענף הבנייה מחפשים כל הזמן שיטות עבודה מתקדמות, איכותיות וטובות יותר. שיטות שיאפשרו לייצר עבודה ולספק תוצרים טובים ואיכותיים יותר לאורך זמן. שיטות בניה מתקדמת הפכו להיות חלק בלתי נפרד מהנוף של העולם הבנייה. כאן תוכלו למצוא את כל המידע שאתם צריכים לדעת עליהן.

התחום של שיטות בניה מתקדמת קיבלו במהלך השנים דחיפה משמעותית, הן בזכות פיתוח טכניקות וגישות חדשות והן בזכות העובדה שנוצרו כלים ואמצעים מתקדמים יותר לתהליכי בנייה, כלים טכנולוגיים ואחרים. לכן זה לא מפתיע ששיטות בניה מתקדמות הפכו להיות יותר ויותר פופולאריות, בין אם זה לצרכים פרטיים ובין אם זה לצרכים נוספים, עסקיים, מסחריים ואחרים.
 
בשביל להבין איך שיטה זו יכולה לשרת אותנו ויתרה מזו, כל מה שצריך לדעת על בניה מתקדמת מחירים ועלויות, חשוב להבין תחילה מה זה ואילו שיטות בנייה מתקדמות כיום היום בשוק. כך נוכל לדעת איך אפשר להיעזר בהן ואיך נכון לשכור קבלן בנייה מתקדמת מתאים שיהיה אחראי וינהל את הפרויקט.
 

מה זה שיטות בנייה מתקדמות?

 
שיטת בנייה מתקדמת היא למעשה שיטת בנייה ירוקה, קרי ידידותית לסביבה. הרעיון הוא להשתמש בבנייה על בסיס שלד על ניצבי פלדה במקום שימוש בלבנים וטיח.
 
בתחילה, שיטות בנייה מתקדמות היו מבוססות על שלד מבוססת על ניצבי עץ, אך מאחר ומדובר בחומר שמושך אליו מזיקים וכן הוא איננו עמיד בפני אש ורטיבות, אזי שחדלו להשתמש בניצבים אלו, והחלו להשתמש במקום זה בניצבי פלדה, הנחשבים הרבה יותר חזקים ועמידים, הן מפני מזיקים, אש, רטיבות, וכן הם מאפשרים גמישות רבה יותר.
 
צריך לומר, בארצות רבות בעולם, דוגמא ארה"ב, קנדה, אוסטרליה וכן במדינות אירופה, זה שנים רבות לא נהוג להשתמש בלבנים, בטון וטיח, מאחר ומדובר בבנייה שאיננה ידידותית לסביבה. כיום במדינות רבות, הדאגה לאיכות הסביבה היא גדולה וקיים ניסיון מתמיד לחפש דרכים כיצד להטיב ולמנוע פגיעה מיותרת. לכן נמנעים מלהשתמש בבטון וטיח ובמקום זה משתמשים בשלד מבנה מבוסס על ניצבים מפלדה.
 
בישראל, הנושא של בנייה ירוקה החל להיות מקובל בשנות האלפיים. אומנם עוד לפני כן, השתמשו בישראל באלמנטים של בניה טרומית, בעיקר כאשר היה צורך להקים מבני מגורים רבים באופן מהיר ללא עיכובים, אך לרוב זו היתה בנייה זמנית עד שהוקמו שכונות קבע בבניה מסורתית.
 
היום לעומת זאת, ישנם יותר ויותר קבלנים ואנשי מקצוע המציעות שיטות בניה מתקדמת, בין אם זה לצרכי מגורים ובין אם זה לצרכים אחרים. זה נובע ממגוון רחב של יתרונות שתהליך בנייה זה יוצר, ובין היתר גם בגלל העובדה שהוא ידידותי יותר לסביבה.
 

יתרונות בנייה מתקדמת

 
בנייה מהירה – ברגע שהשלד קיים ולא צריך לבנות אותו, אז הרבה יותר פשוט לבצע את התהליך במהירות ולהביא לסיומו בהקדם. אין צורך להמתין זמן רב עד שהוא יגיע לסיומו.
 
עמידות – בנייה מתקדמת עם ניצבי פלדה, היא הרבה יותר עמידה מפני רעידות אדמה מאשר מבנה לבנים רגיל. זו אחת הסיבות שבמדינות רבות בעולם, בהן יש שכיחות גבוהה לרעידות אדמה (או חשש משמעותי למצב כזה) מעדיפים לבנות היום בשיטה זו מאשר בשיטות מסורתיות.
 
בידוד – בנייה מתקדמת מאפשרת בידוד הרבה יותר טוב מאשר בנייה מסורתית, בזכות החומרים מהם המבנה מורכב. יש שימוש נרחב באמצעים של בידוד תרמי איכותי. זה מאפשר ליהנות מתנאי מגורים נוחים ונעימים יותר. בפרט בקיץ, אז לא צריך להתמודד עם כניסה של חום מבחוץ ויחד עם זאת, לא צריך להתמודד עם הוצאות גבוהות על שימוש במערכות מיזוג.
 
חסכון – מאחר ותהליך הבנייה הוא הרבה יותר מהיר מחד ומאידך לא דורש כוח אדם גדול, לא דורש כמות גדולה של חומרים וכן אפשר לחסוך בהוצאות תחזוקה ושימוש, הרי שהעלויות הכוללות של מבנה בבנייה מתקדמת הן נמוכות לאין שיעור מאשר מבנה רגיל.
 
בטיחות – בנייה מתקדמת נחשבת להרבה יותר בטוחה, הן בתהליך העבודה והן לאחר מכן. מאחר והיא מתבססת על פחות כוח אדם ועל שימוש באמצעים וכלים טכנולוגיים שונים, אז הרבה יותר קל לייצר תהליך עבודה בטוח, תהליך עבודה שאיננו מסכן את העובדים שמבצעים אותו או את הסביבה.
 
ערך – היום, באופן יחסי, לא הרבה אנשים משתמשים בבניה מתקדמת. הערכה היא שבעתיד הכמות תגדל. יכול להיות שבעתיד הערך של המבנים יעלה, בגלל הדרישה לשימוש במבנים אלה. לכן, ישנה היתכנות ליתרון משמעותי בעתיד עבור מי שהשקיע היום במבנה כזה, מאחר וערך המבנה יעלה, אזי שהוא יוכל ליהנות מרווח משמעותי בעתיד.
 
חשוב לציין, אם בוחרים לעבוד עם קבלן בנייה מתקדמת ברמה גבוהה, איש עם ניסיון וידע מקצועי נרחב, הרי שיהיה אפשר ליהנות ממבנה שיחזיק מעמד זמן רב ולא יהיה צורך לבצע תיקונים ושינויים במבנה. המבנה יוכל לשרת אותנו לצרכים שלנו כפי שאנחנו רוצים ורואים לנכון.
 
בנייה מתקדמת מותאמת בעיקר עבור בתים צמודי קרקע וכן עבור משרדים, מחסנים ומבנים אחרים שיכולים לשרת אותנו לצרכים מקצועיים ונוספים.
 

מתי נכון להשתמש בבנייה מתקדמת?

 
ישנם מספר מקרים בהם נכון יותר להשתמש באופציות של בנייה מתקדמת. הנה מספר דוגמאות לכך:
 

  • כשיש צורך להקים מבנה או מספר מבנים בזמן קצר.
  • כשרוצים לחסוך בעלויות ולייצר תהליך עבודה זול יותר.
  • אם רוצים לייצר תהליכי עבודה ומבנה מתקדם באופיו.
  • במידה ומחפשים דרכים כיצד להטיב עם הסביבה ולהימנע מפגיעה בה, בין אם זה בתהליך העבודה ובין אם בשלבים מתקדמים יותר.
  • כשרוצים לייצר תהליך עבודה עם כלים מתקדמים ולא כלים מסורתיים קלאסיים.
  •  

    אילו אמצעים כוללת בנייה מתקדמת

     
    כמו שציינו, בניה מתקדמת כוללת שימוש בשלד מובנה עם ניצבי פלדה, אך זה לא האלמנט היחידי, המתקדם, בו משתמשים או אפשר להשתמש בתהליך הבנייה:
     
    בנייה מתקדמת כוללת שימוש בכלים ואמצעים נוספים, כגון:
     

  • רכיבי מבנה עשויים מתכות קלות או פלסטיק, עמידים וחזקים שחוסכים הרבה מאוד זמן בתהליך ההתקנה ועלויות.
  • שימוש במערכות אוטומטיות כגון CNC, המאפשרות חיתוך וקידוח של חומרים בצורה מדויקת, מה שמונע שגיאות וחוסך זמן ניכר. מערכות ניתנות לשימוש מבלי שיש צורך להעסיק כוח אדם שיבצע את החיתוך או הקידוח בעצמו.
  • בבנייה מתקדמת יותר קיים שימוש גם במדפסות תלת מימד המאפשרות לייצר חלקים במהירות וברמת דיוק גבוהה. מדובר על חלקים עשויים מתכת ופלסטיק. השימוש במדפסות אלו יכול לחסוך עלויות ושימוש בחומרים.
  • שימוש במודלים דיגיטליים (BIM) לפני שמתחילים בתהליך הבנייה, ניתן להשתמש במודלים דיגיטליים המאפשרים לזהות בעיות ולהימנע משגיאות מיותרות.
  • בנייה מתקדמת כוללת שימוש במערכות רובוטיות המאפשרות לבצע פעולות מסובכות ומורכבות, הן בפעולות בסיסיות (צביעה, ריתוך ועוד) והן כשיש צורך להגיע למקומות בהם הגישה נמוכה או שייתכן שלא תהיה אפשרות לייצר תהליך עבודה בטוח. שימוש במערכות רובוטיות או באמצעים אחרים (לדוגמא רחפנים), מייצרת תהליך עבודה הרבה יותר מדויק, נוח ובטוח.
  •  

    בניה מתקדמת חסרונות

     
    לצד היתרונות הרבים שתיארנו אודות בנייה מתקדמת, חשוב לקחת בחשבון גם את החסרונות הקיימים בגישה זו. לחלק מהחסרונות אפשר למצוא פתרונות בעזרת קבלן בנייה מתקדמת ברמה גבוהה, אך עדיין צריך להכיר אותם בשביל לדעת איך להתמודד, להימנע ולפתור את החסרונות בצורה נכונה.
     
    חיסרון ראשון, לא כל אחד יכול לבצע בנייה מתקדמת. אחד העקרונות של בנייה מתקדמת היא שהתהליך חייב להתבצע על ידי אנשי מקצוע, גורמים שמתמחים בכך. עקרונות הגישה אומרים שבניה מתקדמת צריכה להיות בפיקוח וניהול של איש מקצוע ולא בידיי הלקוח. החיסרון בא לידי ביטוי בשתי נקודות:
     
    נקודה ראשונה, אם מעסיקים איש מקצוע צריך לקחת בחשבון את העלויות הכרוכות בכך.
     
    נקודה שנייה, ההשפעה של הלקוח יורדת אל מול ההשפעה של איש מקצוע שאחראי על התהליך.
     
    חיסרון שנייה, רגולציה. לצערנו, בישראל כל דבר כרוך ברגולציה והיתרים. אומנם יש ניסיון להקל על מי שמתעסק בתחום של בנייה מתקדמת ועל לקוחות המבקשים לבנות מבנים בשיטה זו, אך עדיין יש רגולציה, יש תקנים, היתרים שצריך לקבל, זה תהליך לא פשוט בהכרח. אפשר להתגבר עליו אם שוכרים אנשי מקצוע מתאימים שיודעים כיצד להתמודד עם הרשויות והבירוקרטיה בתחום.
     
    חיסרון שלישי, לא כל קבלן שמתעסק בבניה מתקדמת מומחה בתחום ויודע איך להוציא לפועל תוכניות. במילים אחרות, צריך לעבוד קשה בשביל למצוא קבלן או חברה המתמחים בבניה מתקדמת. צריך לקחת בחשבון שהדרישות עולות עם השנים, הציפיות של הלקוחות גוברות, וכמובן שהאמצעים עצמם משתנים. הלקוחות חייבים להכיר אותם בשביל לדעת מה יכול לשפר את איכות העבודה, לייעל אותה, ובסופו של דבר להביא לידי כך שהמבנה ייבנה במהירות ובאופן חסכוני.
     
    חיסרון רביעי, לא מתאים לכל מבנה. כפי שציינו קודם לכן, בנייה מתקדמת לא מתאימה לכל המבנים אלא רק לחלק מאוד ספציפי, בתים צמודי קרקע. אלה יכולים להיות בתים פרטיים, משרדים, כיתות, גני ילדים, מבני ציבור או לחילופין מבנים חדשים על מבנה קיים. הרבה יותר מורכב לבנות מבנים בני מספר קומות בעזרת בנייה מתקדמת, בגלל אופי הרכיבים ומורכבות התהליך.
     

    החשיבות של בנייה מתקדמת

     
    לא במקרה במדינות רבות בעולם בוחרים להשתמש היום באופציה של בנייה מתקדמת. שיטות בנייה אלו הפכו להיות מאוד פופולארית בגלל החשיבות שלהן במרחב. זה נכון כשמסתכלים על הנקודה המצומצמת של הלקוח שבוחר באופציה זו וזה נכון כשמסתכלים על התמונה הרחבה.
     
    מבחינת הפרט הבודד, החשיבות של בנייה מתקדמת בא לידי ביטוי במספר נקודות:
     

  • תהליך עבודה מהיר יותר.
  • עלויות עבודה נמוכות.
  • תהליך עבודה יעיל, נכון ובטוח.
  • שימוש באמצעים מתקדמים.
  • בנייה ידידותית לסביבה.
  • עמידות בפני חומרים כמו אש ומים.
  • בידוד ברמה גבוהה.
  • מבנים איכותיים שיכולים לשרת את הלקוח זמן רב.
  •  
    מבחינת החברה והכלל, הנה מספר נקודות לחשיבות של בנייה מתקדמת:
     

  • שמירה על איכות הסביבה.
  • יצירת תהליכי עבודה מתקדמים ואיכותיים יותר.
  • יצירת סביבת עבודה בטוחה וירידה בפוטנציאלי לתאונות עבודה.
  • שימוש מופחת בחומרים ומרכיבים. מאחר ואנחנו נמצאים בתקופת שפע בה יש ביקוש נרחב לחומרי בניין מסוימים, אזי שבנייה מתקדמת מאפשרת להתמודד עם מצב זה בצורה נכונה.
  • תהליכי הבנייה מהירים יותר ומספקים פתרונות אכלוס באופן מיידי.
  • חסכון עצום בהוצאות עבור חברות בנייה, קבלנים וגורמים אחרים שנוטלים חלק בתהליך.
  • כל תהליך של התפתחות ושינוי בשיטות בנייה יכולות להעניק לסביבה ולאנושות אופציות חדשות, מתקדמות ואיכותיות יותר.
  •  
    חשוב לומר, כל לקוח שנעזר בשיטת בנייה מתקדמת, בין אם הוא לקוח פרטי שמבקש לעשות שימוש באחת משיטות אלו לצורך הקמת מבנה מגורים פרטי, בין אם זה בית עסק המבקש להשתמש בשיטה זו לצורך בניית משרד, מחסן או מבנה אחר שישמש אותו לצרכיו, ובין אם זה מוסד ציבורי או מוסד אחר, צריך לבחון כיצד השיטה משרתת אותו באופן ספציפי וכיצד הוא יכול להפיק תועלת מבנייה מתקדמת באופן ספציפי עבורו. בסופו של דבר, אם הוא ימצא את היתרונות המתאימים לו והמבנה ייבנה בשיטה מתקדמת כפי שמוצג כאן, אזי שגם הסביבה תהנה מכך בטווח הקצר או הרחוק.

     

    איך ניגשים לתהליך בנייה מתקדמת

     
    ראשית, צריך להחליט איזה סוג מבנה רוצים לבנות, באיזה סגנון, גודל, עיצוב וכל מה שנדרש בשביל להכין את התוכניות הרלוונטיות. רצוי שכבר בשלב זה נעסיק אנשי מקצוע, כולל אדריכלים, מעצבים וקבלנים – מומלץ להקפיד לבחור קבלני בניין מומלצים, שינהלו את תהליך התכנון.
     
    שנית, יש לשכור אנשי מקצוע מתאימים כמובן. רצוי להשאיר זאת בידיי קבלן או מנהל פרויקט שמכיר בעלי מקצוע ויודע את מי נכון להעסיק עבור פרויקט שכזה.
     
    שלישית, יש לוודא שכל האלמנטים קיימים, כל הכלים, האמצעים, המערכות, ואפשר להתחיל בתהליך הבנייה, כשכל ההיתרים קיימים ואפשר להתחיל בתהליך הבנייה בצורה מסודרת ונוחה. חלק משלב זה הוא גם תהליך ההדמיה שנעשה בשביל שיהיה ניתן לבנות את המבנה באופן מדויק.

     

    ארבע, תהליך הבנייה עצמו, עם כל מה שכרוך בכך. כולל שילוב של בעלי מקצוע כגון חשמלאים, אינסטלאטורים, קבלני איטום ובידוד, טכנאי מיזוג אוויר ועוד.
     
    חמש, כשהתהליך מסתיים, אפשר לבחון את המבנה, יש לבצע את כל הבדיקות על מנת לקבל את האישורים הנדרשים לאכלוס המבנה. יש לחבר אותו לתשתיות הנדרשות ואז יהיה ניתן להתחיל לאכלס אותו, בתכולה ולאחר מכן או במקביל גם דיירי המבנה יוכלו להיכנס אליו ולהשתמש בו.
     
    כאמור, כל השלבים צריכים להיות מלווים על ידי אנשי מקצוע, בדמות קבלן בנייה מתקדמת ואנשי מקצוע אחרים שיכולים ללוות את הלקוחות ולוודא שכל תהליך הבנייה, מתחילתו ועד סופו, מתבצע בצורה נכונה.
     

    איך בוחרים קבלן בנייה מתקדמת

     
    אחד מבעלי המקצוע החשובים ביותר בתהליך של בנייה מתקדמת הוא קבלן המתמחה בכך – כאשר חשוב לוודא שמדובר בקבלן רשום. לכן חשוב לדעת כיצד ואת מי לבחור שינהל עבורנו את התהליך. הנה מספר נקודות שיכולות לעזור בכך:
     

  • ניסיון מקצועי ארוך שנים.
  • היכרות עם התחום באופן נרחב, כולל עם שיטות מתקדמות וחדשות.
  • זמינות לבצע את העבודה על פי לוח הזמנים שהצבנו לפרויקט.
  • יכולת למצוא אנשי מקצוע מתאימים שילוו את התהליך.
  • יכולת לקבל את כל ההיתרים והאישורים הנדרשים בזמן.
  • כימיה אישית ותקשורת טובה.
  • אמינות בשירות, בתהליך העבודה ובתמחור.
  •  

    עלויות בנייה מתקדמת

     
    אין עלות מוגדרת אחת ספציפית וודאית עבור בנייה מתקדמת. זה תלוי באופי המבנה ובגודל שלו. בעיקרון, אפשר לציין את העלויות הבאות כרלוונטיות עבור בנייה מתקדמת:
     

  • יציקת משטח בטון – 300-600 שקל למ"ר.
  • שלד – 800-3000 שקל למ"ר.
  • קירות פנימיים – 200-400 שקל למ"ר.
  • ריצוף – 300-500 שקל למ"ר (תלוי במרצפות).
  • חלונות – 1500-2000 שקל למ"ר (תלוי בחלון).
  •  
    לכך צריך להוסיף עלויות חשמל, אינסטלציה, בידוד, מיזוג אוויר ועוד.
     

    סיכום

     
    שיטות בנייה מתקדמת הפכו להיות מאוד פופולאריות עם השנים. חשוב להכיר אותן בשביל לדעת כיצד ניתן להשתמש ולהפיק מהן תועלת. הדרך הנכונה לעשות זאת היא באמצעות מקורות מידע שונים וכן דרך תקשורת ישירה עם קבלנים ואנשי מקצוע שמתמחים בתחום ויכולים לעזור וללוות את תהליכי הבניה בפועל, של כל פרויקט רלוונטי.