עד לפני שנים לא רבות, תהליך הפקת היתר בנייה היה דורש זמן, טרחה, והיה צריך לא מעט סבלנות וקור רוח. היום בזכות מערכת רישוי זמין הדברים מתבצעים מהר יותר. אנחנו כאן בשביל להסביר על המערכת והחשיבות שלה.

בירוקרטיה היא לא דבר נעים. כך אנחנו לומדים ככל שאנחנו מתבגרים ונדרשים לבצע פעולות שונות מול רשויות המדינה. מה שנראה לנו פשוט וקל, דברים שיכולים להתבצע באופן קלה, הופכים קשים כי הרבה פעמים הבירוקרטיה הממשלתית מקשה עלינו. דברים שנדמה לנו שאפשר לפתור באופן מיידי, בצורה קלה ופשוטה, אנו מגלים שלוקח הרבה מאוד זמן, רק בגלל שהבירוקרטיה איננה בהכרח חושבת כמונו.
 
אחת הדוגמאות הטובות לכך אפשר למצוא בעולם הבנייה. כידוע, בישראל בשביל לבצע פעולות בנייה שונות צריך לקבל היתרי בנייה מהמדינה. יש לכך נימוקים שונים אותם ניתן להסביר בכך שהמדינה איננה מעוניינת שכל אחד יבנה כפי שהוא רוצה, אלא שהתהליכים יתבצעו באופן מסודר ומאורגן. לכן יש צורך להגיש בקשה ולקבל היתר.
 
כל מי שמכיר את התחום יודע, שזה יכול לקחת הרבה זמן, וחשוב לא פחות, זה יכול לעלות הרבה מאוד כסף. בטח אם מגיש הבקשה הוא קבלן שרוצה להתחיל בתהליך הבנייה בשביל שיוכל לשווק את הנכס, ובמקום זה צריך לחכות עד שיקבל את ההיתרים הנדרשים.
 
מערכת רישוי זמין נועדה להקל ולעזור בתהליך. המנהל התכנון שאחראי על מתן היתר בנייה, יצר מערכת שנועדה לזרז את התהליכים ולאפשר לבצע אותם בצורה הרבה יותר מהירה ויסודית. כך רישוי זמין ארצי יכול לפתוח בפני הגורמים הרלוונטיים את האופציה לקבל היתרים כמה שיותר מהר ולהתחיל בתהליך הבנייה.
 

מה זו מערכת רישוי זמין?

 
בקצרה, מערכת רישוי זמין היא מערכת דיגיטלית הפעילה ברשת בעזרתה אפשר לנהל את תהליכי רישוי הבנייה, החל משלב הגשת הבקשה דרך השלבים בהם ניתן לבדוק איך התהליך מתקדם ועד לשלב בו ניתן לקבל את ההיתר בפועל. כלומר, מערכת רישוי זמין נועדה לאפשר לנו לבצע את כל התהליך בצורה נוחה וזמינה דרך הרשת, מהמחשב בבית העסק או בבית, בצורה ישירה ומהירה.
 
הקמת מערכת רישוי זמין מנהל התכנון התחיל בה בשנת 2006 כחלק מתהליך כללי של דיגיטציה של כל משרדי הממשלה. המטרה היתה לאפשר לאזרחים ולבעלי מקצוע לקבל שירותים במחשב בעזרת האינטרנט, מבלי שהם יצטרכו להגיע פיזית אל משרדי הממשלה. זה מקל על התהליך, חוסך זמן, חוסך כסף, והופך את התהליך להרבה יותר יעיל ונוח. צריך לזכור, אם ניתן לבצע פעולות דרך המחשב, הרי שאין צורך להעסיק כוח אדם משמעותי, מה שיכול לחסוך על הוצאות המדינה.
 
מערכת רישוי זמין מאפשרת לבצע את כל שלב הרישוי הרלוונטיים לצורך קבלת היתר בנייה. מדובר על מערכת ארצית, במובן הזה שהיא פועלת בכל הארץ, בכל היישובים, והן במובן הזה שהיא פועלת מול גורמים ממשלתיים, ממסדיים כללים, אך גם מול רשויות מקומיות באופן ספציפי.
 
המערכת הזאת משרתת גם מספקת ממשק אחיד עם סטנדרט קבוע לכל הרשויות המקומיות, בהתאם לחוקי העזר העירוניים, וכך היא מאפשרת גם לרשויות המקומיות לפעול מול הקבלנים והיזמים בצורה פשוטה ונוחה. המערכת מאפשרת גם לקבל מידע רלוונטי אודות נכסים ואודות תהליכי הפקת היתרי בנייה. זאת במידה ולקוחות או גורמים אחרים רוצים לדעת על התקדמות פרויקטים.
 

איך מערכת רישוי זמין עובדת

 
המערכת עובדת באופן הבא:
 
תחילה מגישים בקשה לפתיחת תיק, לאחר מכן מגישים בקשה להיתר בנייה, בהמשך אפשר לראות מה קצב ההתקדמות של הבקשה ולסיום האם הבקשה התקבלה. אפשר גם לנהל ולבקר את שלבי הביצוע השונים של התהליך עצמו. מעבר לכך, המערכת גם מאפשרת למי שמקדם פרויקטים של נדל"ן להגיש בקשה למידע ולקבל אותו ישירות דרכה, מבלי שהוא יצטרך להגיע למשרדים כאלה ואחרים לשם כך.
 
דרך עבודת מנהל התכנון רישוי זמין מאפשר לבעלי מקצוע בתחום התכנון והבנייה, כמו למשל מהנדסים, אדריכלים, קבלנים ואנשי מקצוע אחרים, לפתוח חשבון ולהגיש דרכו את כל הבקשות באופן מסודר. כך גם יכולים לעשות מפקחי בנייה המבקשים להגיש שאילתות או דיווחים שונים. הכל נעשה באופן מסודר ונגיש, כך שכל בעל מקצוע יכול לקבל את כל המידע דרך החשבון שלו במערכת, בצורה ישירה וזמינה.
 
חשוב לציין, מערכת רישוי זמין לא עובד בחלל ריק. היא עובדת בממשק ישיר עם גופים ורשויות שונות, כולל וועדות מחוזיות לתכנון ובנייה וגורמים אחרים הקשורים לפרויקטים ויש צורך להשתמש בשירותיהם, כמו למשל חברת חשמל, פיקוד העורף, המשרד להגנת הסביבה, רשות התעופה וגורמים אחרים. כולם עובדים ביחד תחת אותה מערכת, כך שכל קבלן, אדריכל או יזם, יכול לקבל את כל המידע הרלוונטי על נכסים או קרקעות דרך המערכת.
 
המערכת גם מאפשרת לבצע פעולות שונות מול גורמים רלוונטיים אחרים בתחומי הבנייה והתכנון. לדוגמא, רשם המקרקעין, רשות מקרקעי ישראל, רשם המהנדסים, רשם ההנדסאים ועוד. כל בעל מקצוע יכול לעבוד מול הגורם הרלוונטי עבורו ולבצע את השירותים שהוא נדרש, ישירות מהמחשב מבלי שהוא יצטרך לצאת מהבית או מהעסק, מבלי שהוא יצטרך לבזבז זמן יקר על נסיעות ופגישות.
 

כמה עולה להשתמש במערכת?

 
השימוש במערכת לא עולה כסף. זה אחד היתרונות הבולטים שלה. עם זאת, צריך לקחת בחשבון, שפעולות שונות בתוך המערכת עולות כסף. למשל, הגשת היתר בנייה או תשלום אגרה. אך עצם זה שניתן לעשות זאת דרך המערכת ללא תשלום, מאפשר לייצר חסכון עצום למשתמשים לאורך זמן.
 
אם ניקח לדוגמא קבלן שצריך להוציא היתר בנייה עבור פרויקט שהוא רוצה לקדם, אזי במקום שהוא יצטרך לפנות לכל מוסד ולכל משרד באופן פיזי, דבר שיכול לעלות לא מעט כסף (בין אם מדובר בהוצאה אקטיבית ובין אם מדובר בהוצאה פאסיבית), אזי שהוא יכול לעשות הכל מול המערכת במשרד. ההוצאות היחידות שלו יהיו קשורות לאגרות ותשלומים שהוא צריך לשלם עבור פעולות שונות. דברים שגם ככה הוא היה משלם, אם היה מבצע אותן באופן פיזי.
 

יתרונות מערכת רישוי זמין

 
למערכת רישוי זמין ישנה מספר יתרונות בולטים שחשוב לרכז ביחד ולהכיר:
 
יתרון ראשון – היכולת לבצע את התהליך ולעקוב אחריו באופן ממוחשב

מעבר לעובדה שכל קבלן, יזם או בעל מקצוע יכול לייצר את התהליך באופן ממוחשב, הרי שכל אחד גם יכול לעקוב אחרי התהליך דרך המחשב. במידת הצורך, הוא יכול גם להגיש שאילתות ולפנות דרך המערכת בשביל לברר פרטים שונים. הוא לא צריך להגיע אל המשרדים פיזית והוא לא צריך להרים טלפונים. הכל נעשה בצורה מסודרת ונוחה.
 
יתרון שני – הכל מתועד.

ברגע שהתהליכים מתבצעים במערכת ממוחשבת, הכל מתועד, גם עבור מי שפונה בבקשה לקבלת היתר או בקשה אחרת, וגם עבור המוסדות והרשויות. לא צריך לסמוך על זיכרון של מישהו או ארכיון מסמכים שישמור תיעוד כזה או אחר. הכל מתועד במערכת ואפשר להשתמש בתיעוד לצרכים שונים.
 
יתרון שלישי – יכולת לעבוד עם המערכת בכל מקום

מערכת רישוי זמין מותקנת ברשת והגישה אליה זמינה מכל מקום, בכל זמן. לא מדובר במערכת שצריך להתקין על מחשב מסוים אלא אפשר להגיע אליה מכל מקום, בכל זמן. זה מקל מאוד על הפונים ומאפשר להם לבצע פעולות באופן מיידי, בין אם הם נמצאים בארץ או לא, בין אם הם נמצאים בבית העסק או בבית.
 
יתרון רביעי – חסכון עצום בעלויות

אחת הסיכות שהשימוש במערכת הוא אטרקטיבי, זו העובדה שניתן לבצע תוך חסכון כלכלי עצום. נהוג לחשוב על כך שכל מי שמשתמש במערכת חוסך זמן בכך שהוא עובד איתה, אך בזמן שהוא חוסך יש לו אפשרות לייצר עוד הכנסה או לחילופין, להימנע מהוצאות מיותרות. אלו דברים שאנשי מקצוע התלוננו עליהם שנים וכעת יש להם פתרון יעיל ופשוט.

המערכת גם מספקת מחשבון ייחודי המאפשר לכל מי שעובד מולה, לחשב את כל העלויות השונות, כולל עלויות של אגרות והיתרים שונים, כך הוא יוכל לחשב הוצאות נלוות באופן מהיר ומדויק.
 
יתרון חמישי – שקיפות

זה נכון שמערכת רישוי זמין מיועדת בעיקר לאנשי מקצוע בענף הבנייה, אך גם גורמים אחרים יכולים להשתמש בה וכך הם יכולים ליהנות מזמינות למידע. הוא שקוף ופתוח לכולם. חשוב לציין, לא מדובר על מידע אישי אלא על מידע שקשור לפרויקטים ונכסים.

השקיפות מאפשרת לגורמים הרלוונטיים לדעת יותר על הפרויקטים ועל קצב ההתקדמות שלהם. הכל נעשה בצורה הרבה יותר נגישה ואמינה מול כל גורם שקשור לפרויקט.
 
אם אתם נמצאים לפני הליך בניית בית קיימת חשיבות גבוהה שיהיה ברשותכם מידע גם בנושאים חשובים נוספים כמו לדוגמא, רישום הקבלן, כל הפרטים והמידע שיש לאסוף לגבי הסכם העבודה עם קבלן ואיך לבצע בדיקה של מנהל העבודה.

 

שאלות גולשים מהפורום בנושא מערכת רישוי זמין

גאודע - מכון בקרת בניה - מנהל התכנון

  שלום רב ,   גאודע מכון בקרת בנייה , הוקם על פי חוק המחייב יזמים, בליווי תהליכי הרישוי והביצוע במהלך שלבי בנייה רוויה למגורים . כל תהליכי בקרת התכן ובקרת הביצוע עד לקבלת תעודת הגמר .   ...

הודעות בפורום פורום בנייה 10/04/2022