ההתפתחויות והשינויים הטכנולוגיים שהתרחשו בעשרים-שלושים השנים האחרונות, שיפרו את איכות חיינו והעניקו לנו הרבה מאוד יתרונות שלא הכרנו בעבר. מנגד, לא תמיד אנחנו מודעים לכך, אך החשיפה לאותן התפתחויות ובפרט לציוד ומכשור טכנולוגי מסוגים שונים, עלול לחשוף אותנו לא פעם לדברים שיכולים לפגוע בנו בטווח הארוך.

אחת הדוגמאות לכך היא קרינה. אנחנו לא תמיד מודעים לכך, אבל כלים ומערכות שונות עלולות לייצר קרינה שתשפיע עלינו בהיבט הבריאותי. זה לא יקרה באופן מיידי אבל אם אנחנו לא נקפיד לשים לב לכך ולטפל בעניין בהקדם, אזי שאנחנו נמצא את עצמנו כעבור שנים מתמודדים עם נזקים בריאותיים משמעותיים שישפיעו עלינו. הדרך הפשוטה ביותר לגלות היא באמצעות בדיקת קרינה ביתית.
 

אנחנו מכירים סוגים שונים של קרינה אליה אנחנו עלולים להיחשף:

 
קרינה סלולרית – זו קרינה בתדר גבוהה שנוצרת לא רק דרך מכשירים סלולאריים אלא גם דרך אמצעים נוספים שמייצרים תקשורת אלחוטית. בין אם זה אנטנות, ראוטרים, תחנות שידור ועוד. לא כל האמצעים מייצרים קרינה בעוצמה דומה ובכל זאת היא משמעותית ויכולה להשפיע עלינו.
 
קרינה חשמלית – קרינה בתדר נמוך יותר הנוצרת דרך ארונות חשמל, מחשבים, תנורים, שנאים, קווי מתח ועוד. בכל אחד מהמקרים ישנה פליטה של קרינה חשמלית אך כפי שניתן להבין, לא מדובר על קרינה משמעותית, אחרת היינו מתקשים להשתמש בכלים ואמצעים אלו ביום יום.
 
לפני שממהרים להיכנס לפאניקה, צריך לזכור, בניגוד למה שהיה נהוג לחשוב בשנות התשעים או בעשור הראשון של שנות האלפיים, אז התקשורת האלחוטית הפכה להיות משמעותית יותר, הרי שהחשיפה לקרינה סלולארית אינה מסכנת כפי שאנחנו חושבים. היום ישנה הכרה בכך, שקרינה סלולרית יכולה לסרטן אך זה לא מחייב ובעזרת מכשיר בדיקת קרינה וביצוע בדיקה מקיפה, וכן באמצעות תכנון נכון של המבנה, אפשר להימנע מכך. לכן מאוד חשוב לבצע בדיקה ולהשתמש במסקנות שלה בצורה נכונה.
 

מתי צריך לבצע בדיקת קרינה ביתית?

 
לפני שנסביר מתי צריך לבצע בדיקה קרינה ביתית, חשוב לזכור שלוש פרטים משמעותיים:
 
פרט ראשון – כל מכשיר חשמלי פולט קרינה. חלקם בכמויות גדולות (מיקרוגל ולכן מומלץ להימנע מלהיות קרוב אליו כשהוא עובד) וחלקם בכמויות קטנות מאוד. הקרינה תמיד תהיה בלתי מייננת (קרינה פחות מסוכנת אך כזו שעדיין יכולה להשפיע על הבריאות שלנו).
 
פרט שני – בדיקת קרינה אלקטרומגנטית צריכה להתבצע על ידי אנשי מקצוע באמצעות מכשיר בדיקת קרינה פשוט. לא מדובר בתהליך מורכב  וגם לא צריך לבצע שינויים בבית או להיערך בצורה מיוחדת.
 
פרט שלישי – אין משמעות אמיתית לבדיקה המתבצעת לפני שמאכלסים את המבנה, אלא אם יש חשד לאלמנטים מסוימים שיכולים להשפיע. בעיקרון, מוטב לבצע את הבדיקה אחרי שמאכלסים את המבנה. בשביל להימנע משינויים עתידיים, מוטב לתכנן את המבנה (בפרט כל מה שקשור להתקנת ארון חשמל, שנאים ודברים אחרים) באופן שימנע חשיפה.
 
אם כך, למה צריך לבצע בדיקת קרינה ביתית? הסיבה היא פשוטה, אנחנו מבלים שעות ארוכות בבית וחשיפה משמעותית למוצרי חשמל מסוימים, עלולים להביא לכך שעם הזמן, תהיה לקרינה השפעה. היא לא תהיה מיידית ויש סיכוי שנוכל לטפל בהשפעות בטווח זמן מסוים, אך מוטב להימנע מהן. לכן מומלץ לבצע בדיקת קרינה ביתית באמצעות מכשור וכלים, בעזרת אנשי מקצוע שעברו הדרכות וקיבלו את ההכשרות הנדרשות לכך. הם יעברו עם המכשירים שברשותם בתוך המבנה, ימדדו את הקרינה האלקטרומגנטית ואז יוכלו לראות מה רמת הפליטה ועד כמה היא משמעותית, אם בכלל.
 
מעבר לבדיקות בתוך המבנה, חשוב גם לבצע בדיקות מחוץ למבנה ולו מהסיבה הפשוטה, שקירות אינם מגינים עלינו מפני שדות מגנטים. לכן, אם למשל, אנחנו מתגוררים במקום קרוב לשנאים או קווי מתח סמוכים, אזי שישנה סכנה שנתמודד עם פליטה של קרינה. זה נכון גם למקרים של אנטנות, נתבים ופריטים אחרים שאינם נמצאים בתוך המבנה עצמו אך סמוך עליו ויכולים להשפיע עלינו.
 

בדיקה כזו חשוב לעשות במספר נקודות זמן:

 
ראשית, לפני שרוכשים דירה חדשה או משומשת, בשביל לבדוק קרינה ממקורות חיצונית. ניתן לעשות גם במקרה ששוכרים נכס.
 
שנית, אפשר לעשות בדיקה בשלבים מתקדמים יותר, כאמור כאשר הנכס מאוכלס ואז אפשר יהיה לבדוק האם ישנם מכשירים שפולטים קרינה יוצאת דופן. בדיקה קרינה ביתית בשלב זה, יכולה לעזור לנו, גם בשביל לבחון את איכות המכשירים והאם ישנו מכשיר שפולט קרינה חריגה. מה שיכול ללמד על רמת מסוכנות גבוהה.
 
תהליך הבדיקה הוא לא ארוך, בסופו אנחנו אמורים לקבל דוח מפורט, אלו מקורות נבדקו, מאלו מקורות נוצרה קרינה, וכמובן תוצאות מדויקת של כל בדיקה על כל מכשיר. הדוח גם אמור לציין האם מדובר בחשיפה ברמת הנורמה, מעל או מתחת (על פי המשרד להגנת הסביבה).
 
בחלק של המסקנות או העצות, הבודק יציין מה עלינו לעשות, אם יש צורך, בשביל לתקן ולשפר את המצב. לדוגמא, אם יש צורך לשנות מיקום של מכשירים מסוימים או אם יש צורך להגיש בקשה לשינוי של מתקן חיצוני כתוצאה מחשיפה מסוכנת.
 
כאן המקום להדגיש, בדיקת קרינה ביתית יכולה לשרת אותנו בצורות נוספות. לדוגמא, אם במקרה אנחנו מוצאים את עצמנו בהליך משפטי מול רשויות או חברות, עקב חשש לכך שמתקן שלהן מייצר חשיפה שמסכנת אותנו, הרי שתוצאות הבדיקה שנזמין, יכולות לעזור לנו להוכיח את הטענה שלנו ולהוות חוות דעת מקצועית.
 

בדיקת קרינה מחיר – כמה זה עולה לנו?

 
עלות בדיקה קרינה חשמלית היא לא אחידה. בדומה לשירותים אחרים שאנחנו נדרשים להזמין מבעלי מקצוע, הרי שכל חברה וכל בודק, יגבו מחיר שנראה להם נכון בהתאם לתנאי ואופי הבדיקה.
 
עלות בדיקת קרינה נקבעת על פי גודל הדירה בה מבצעים את הבדיקה וכן אם ישנם אלמנטים מיוחדים שיכולים להשפיע על התמחור. בעיקרון, בדיקת קרינה מחיר נע בין 500 ל-700 שקל, אך כאמור זה יכול להשתנות על פי הבודק המבצע את הבדיקה ועל פי סוג ומיקום הבדיקה.
 
חשוב לציין, הבדיקה צריכה להתבצע בשעות אחר צהריים/ערב, כאשר רוב הדיירים נמצאים במבנה וזרם החשמל נמצא (בתקווה) באופן מקסימאלי. אז אפשר יהיה לזהות בצורה טובה יותר אם אכן יש קרינה או לא.
 

איך בוחרים בודק קרינה?

 
היום, ישנן לא מעט חברות או בודקים עצמאים המספקים שירות בתחום. הם עושים זאת בסמכות וברשות של המשרד להגנת הסביבה ממנו הם מקבלים היתר המאפשר להם לבצע בדיקות קרינה. חשוב לוודא שאכן יש לבודק אותו אנחנו מזמינים היתר לבצע בדיקות קרינה סלולרית וכן בדיקת קרינה חשמלית.
 
חשוב לוודא שיש לו את כל הציוד הנדרש לבצע את התהליך, הוא תקף ועבר את הכיולים הנדרשים בשביל שיוכל להציג נתוני אמת.
 
מעבר לכך, מומלץ מאוד לקרוא חוות דעת והמלצות, לבחון את המוניטין שלו ולוודא שהוא זמין לבצע את השירות כפי שאנחנו מצפים ממנו, בהקדם. חשוב שידע להגיש לו את הדוח בצורה מפורטת ומנומקת וכן לקבוע איתו מראש את עלויות העבודה.